donderdag 31 december 2009

Supermarkt filosofie

Is het je wel eens opgevallen dat je in de winkel, vooral de supermarkt twee hoofdtype mensen kunt onderscheiden. Het eerste type is de persoon die nog niet precies weet wat hij of zij moet eten en halen. Deze mensen zie vaak de hele winkel doorzwerven, meerdere malen de zelfde gangpaden langs gaand om vervolgens toch maar iets uit een schap aan het begin van de winkel te halen wat deze later toch maar weer terug zet. Dit is ook het type die hoogstwaarschijnlijk met een hoop producten de deur uitloopt die deze normaal nooit zou kopen en eigenlijk ook niet nodig had. Dat de producten in het mandje tijdens het afrekenen niet overeen komen met de producten die dit persoon eigenlijk had willen halen is wel te verklaren, het is moeilijk de producten te halen die je wilt wanneer je niet weet wat je wilde halen.

Het tweede type klant pakt het op een hele andere manier aan. Deze heeft al een duidelijk beeld van wat hij of zij wil halen en heeft vaak al een boodschappenlijstje geschreven. Dit type klant beweegt zich op een doelbewuste economische manier door de winkel, vaak op zo’n manier dat deze maar één keer de winkel door hoeft te lopen. Deze mensen staan vaak binnen een zeer korte tijd weer buiten de winkel met precies de boodschappen die ze wilden.

Grote kans dat je zelf waarschijnlijk beide typen klanten bent geweest. De ene keer weet je precies wat je wilt terwijl je de andere keer bijna een half uur door de winkel dwaalt. Gek genoeg zijn er van die mensen die altijd precies schijnen te weten wat ze willen terwijl andere mensen elke dag weer besluitloos voor de rekken staan. Als je eens zou moeten gokken welke van deze twee typen mensen in het dagelijks leven productiever en succesvoller zouden zijn, welk type zou jij dan aanwijzen?

Als je al niet eens weet wat je die avond wilt eten is de kans groot dat je ook geen duidelijk beeld hebt van datgene wat jij graag wilt bereiken. Mensen die besluitloos en twijfelend door het leven gaan hebben de neiging weinig dingen gedaan te krijgen omdat ze nou eenmaal niet snel gericht in actie komen. De mensen die daarentegen precies lijken te weten wat ze willen komen een stuk verder. Omdat ze weten waar ze heen willen kunnen ze een stuk makkelijker de route uitstippelen.

Hetzelfde zie je weer terug in de supermarkt, door te weten wat je wilt halen ben je beter in staat je doel te halen, namelijk de producten op je boodschappen lijstje halen, en is de kans kleiner dat je onderweg wordt afgeleid door de zorgvuldig geplaatste displays vol aanbiedingen die zich vooral richten op de besluiteloze mensen. Door te weten wat je wilt halen ben je niet alleen eerder de winkel weer uit (haal je je doel sneller) maar ben je ook nog eens minder geneigd onnodig geld uit te geven (energie te steken) in dingen die je niet nodig hebt.

Gezien iedereen wel eens aan beide kanten van het spectrum staat door de ene keer doelbewust bezig te zijn en op andere dagen doelloos rond te dwalen is het misschien verstandig eens op te letten in welke van de twee staten van bewustzijn je het meeste bereikt. Wanneer je door hebt dat het verstandiger is doelgericht door het leven te gaan en daar iets mee te doen zul je gegarandeerd meer gedaan krijgen en meer succes hebben. Ook zal het je een hoop tijd besparen (vooral in de supermarkt) wat jou meer vrije tijd oplevert en het supermarkt personeel aan het einde van de dag ook eens op tijd naar huis kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen